Plannen Arke – TUI voor Curacao en andere eilanden

Touroperator TUI wil met de bestemming Curacao een aantal Europese markten verder uitdiepen en aanboren: Groot-Brittannië, de Scandinavische landen, Duitsland en België. De bedoeling is dat de twee laatstgenoemde markten onder meer bediend gaan worden door de nog in te voeren rechtstreekse vluchten vanuit Eindhoven. De top van touroperator TUI, die zoals bekend ook over een eigen vliegmaatschappij – Arkefly – beschikt, gaf donderdag een presentatie.

Om de lokale partners, zoals hoteliers, Curacao Tourist Board (CTB) en belangenvereniging Chata, inzage te geven waar TUI voor staat en van de doelen die met het eiland als ‘belangrijke toeristische bestemming’ worden nagestreefd, reisden de cco van TUI Benelux, Steven van Nieuwenhuijzen, en Manfred Laheij, directeur van ‘Product Ver’ naar Curacao af. Na afloop van de presentatie door Van Nieuwenhuijzen, waar volgens de lokale regiomanager van TUI/ArkeFly, Lara Soetekouw, ‘veel positieve reacties op kwamen’, was er voor de stakeholders gelegenheid om van gedachten te wisselen en vragen te stellen. De presentatie stond niet alleen in het teken van de toekomstplannen voor Curacao, maar ook die voor de andere eilanden. Zo is de TUI-top gisteren ook naar Aruba afgereisd. De touroperator, die als marktleider geldt met betrekking tot het genereren van de meeste Nederlandse toeristen voor het eiland, heeft op Curacao ongeveer 70 mensen in dienst. Wereldwijd heeft TUI 77.000 werknemers, vertelt Soetekouw: “Dat is natuurlijk best indrukwekkend en ik denk dat het soms ook goed is om de omvang van de organisatie te benadrukken en de kennis die op dit gebied door de jaren heen verworven is en wat we in dit licht voor elkaar kunnen betekenen. “

Samen innoveren
De reismerken Arke, Holland International en Kras nemen een belangrijke rol binnen het toerisme op de Antillen in. “Curacao, Aruba en Bonaire trekken jaarlijks ongeveer 200.000 Nederlandse bezoekers, dit zijn zowel vakantiegangers, zakenmensen als mensen die voor familiebezoek afreizen. Ongeveer 50 procent van deze groep gaat georganiseerd (pakketreizen, red.) op vakantie met de reismerken van TUI. Om er met elkaar voor te zorgen dat deze groep groter wordt, moet er samen worden geïnnoveerd: door TUI, de private sector en de publieke sector op Curacao.” De top van TUI stelt dan ook overtuigd te zijn ‘dat wanneer meer accommodaties beter aansluiten op de wensen van de klant anno 2015’, en er geïnvesteerd wordt in zaken zoals de infrastructuur en het vervoer op het eiland, dit een belangrijke impuls zou opleveren voor extra toerisme naar de Antillen. “En in het verlengde daarvan een verhoogde vluchtfrequentie, waarbij het onze wens is om ‘double dailyflights’ uit te voeren. Daarnaast is TUI met 70 lokale medewerkers een belangrijke werkgever op de eilanden. Arke heeft de ambitie om verder te groeien en momenteel wordt ook de mogelijkheid bekeken voor een kantoor op St. Maarten.”

All-inclusive
Arke biedt al vanaf vorig jaar een speciaal voor Arke-reizigers samengesteld all-inclusive pakket in het Sta. Barbara Resort, dat als bijzonder succesvol wordt aangemerkt aangezien het na introductie al na een maand op de derde plaats van boekingen vanuit Nederland voor Curacao stond. “Waar vroeger in Nederland all-inclusive bijna als een ‘vies woord’ gold, is er de afgelopen tien jaar sprake van een tendens dat de vraag daarnaar toeneemt. Zoals bekend heeft het eiland slechts één all-inclusive resort (Sunscape, red.) en is er dus speciaal voor Arke de mogelijkheid voor een all-inclusive verblijf in het Sta. Barbara Resort geschapen. Wij menen dat de hotelindustrie op het eiland prima draait, maar dat er zeer zeker ruimte is voor extra accommodaties binnen deze formule en dat het mooi naast elkaar zou kunnen draaien. Immers de pakketten die hotels bieden met de all-in optie zijn toch anders dan een daadwerkelijk uitsluitend all-inclusive resort”, aldus Soetekouw.

Geruchten
Ze stelt dat een resort dat uitsluitend deze formule hanteert een groter aanbod heeft van entertainment, activiteiten voor kinderen, restaurants, dagelijkse buffetten et cetera, wat de all-in-toerist ook verwacht. “De vraag naar dit soort vakanties blijkt onder Engelsen ook groot te zijn, vandaar dat wij menen dat als het eiland hier wat meer op in zou springen, het de kans maakt een flinke boost te genereren vanuit Engeland, maar ook vanuit de Scandinavische landen. Men kan dus op deze tendens instappen, net zoals Aruba en de Dominicaanse Republiek dat al hebben gedaan. En nogmaals, wij menen dat dit geen afbreuk zal doen aan de klandizie van de bestaande hotel-accommodaties, het kan een extra toevoeging zijn om meer bezoekers naar het eiland te trekken”, aldus Soetekouw. Op de hardnekkige geruchten dat TUI/Arke interesse zou hebben in exploitatie of overname van het Sta. Barbara Resort, antwoordt Soetekouw lachend: “Ja, ook wij hebben deze geruchten opgevangen, ik kan deze noch ontkennen, noch bevestigen.”

10 jaar Arkefly
Ook werd een overzicht gegeven van de ontwikkeling van de luchtvaartmaatschappij op de zustereilanden, waarbij stil werd gestaan bij het feit dat Arke inmiddels tien jaar geleden haar vluchten naar de Antillen heeft ingevoerd. Met een vloot van vier Boeings 767 werd er vanaf mei 2005 op Curaçao gevlogen, en later dat jaar ook op Aruba. In 2006 werd Bonaire ook in de vluchtroute opgenomen. Van twee vluchten per week met een Boeing 767 is de operatie van Arke verder uitgebreid naar de dagelijkse vluchten met de innovatieve Boeing 787 Dreamliner. De komende winter zal Arke negen maal per week naar de eilanden vliegen, in combinatie met St. Maarten, inclusief vertrek vanaf de regionale airport Eindhoven. De vluchten vanaf Eindhoven zullen met ingang van 1 november tweemaal per week worden uitgevoerd. “Arke speelt hiermee in op de trend dat steeds meer vakantiegangers vanuit hun eigen regio willen vliegen. De korte reistijd naar het vliegveld, de kleinschaligheid, de snelle afhandeling op de luchthaven en de lage parkeerkosten spelen hierin een belangrijke rol. Dit is goed nieuws voor Zuid-Nederlanders die vanuit hun eigen regio op vakantie willen gaan, maar ook voor Antillianen die familie in het zuiden van Nederland en België bezoeken.”

St. Maarten
Arke start vanaf november 2015 met de Dreamliner-vluchten vanaf Schiphol naar St. Maarten, in combinatie met Curaçao. “St. Maarten ontvangt jaarlijks circa 17.000 Nederlanders, van de in totaal 580.000 buitenlandse toeristen. Op dit moment kan vanuit Nederland drie keer per week met de KLM naar St. Maarten worden gevlogen. Met de twee extra Arke-vluchten verwacht TUI jaarlijks circa 15.000 extra Nederlandse toeristen naar het eiland te kunnen vervoeren, een verdubbeling van het huidige aantal.”

Dreamliner
In juni 2014 heeft Arke als eerste Nederlandse luchtvaartmaatschappij de Boeing 787 Dreamliner aan haar vloot toegevoegd. Dit toestel wordt exclusief ingezet op vluchten van en naar Curaçao, Aruba en Bonaire; ‘de belangrijkste verre bestemmingen’. “Dit heeft zeer positief uitgepakt, zowel wat betreft het aantal boekingen als de klantbeleving. In december werd de tweede Dreamliner in gebruik genomen en eind maart volgt het derde toestel.” De motoren van de Dreamliner zijn 15 procent schoner en produceren 60 procent minder geluid dan vergelijkbare vliegtuigen. Het toestel verbruikt 20 procent minder brandstof en CO2 per passagier.

Meer integratie binnen TUI
Begin 2014 is door de TUI Group aangekondigd dat er – waar mogelijk en nuttig – meer samengewerkt gaat worden binnen de groep. In dit kader worden op dit moment TUI Nederland en TUI België geïntegreerd onder de naam TUI Benelux. Beide landen hebben dezelfde concurrenten en voor een deel dezelfde klanten. “Ook kiezen Belgen en Nederlanders er steeds vaker voor om van elkaars producten en luchthavens gebruik te maken. Met een gezamenlijke strategie kan beter gebruik worden gemaakt van de schaalgrootte en kan men sneller en gerichter op veranderingen/wensen van de markt inspringen. Daarnaast worden straks op internationaal niveau specifieke bedrijfsonderdelen centraal aangestuurd, waaronder de luchtvaart. Binnen ‘OneAviation’ zullen in de toekomst vijf TUI airlines – waaronder Arke – één virtuele vloot van circa 140 vliegtuigen vormen. Deze schaalvergroting levert concurrentievoordeel op én de mogelijkheid om de ‘customer experience’ aan boord op een hoogwaardige, uniforme en servicegerichte wijze in te vullen”, aldus de uiteenzetting van Van Nieuwenhuijzen. In dit kader wordt ook het Canadese Sunwing aangehaald, dat vluchten uitvoert tussen Canada en de Antillen en voor 50 procent eigendom is van de TUI Group. “Deze zal waar mogelijk profiteren van deze professionaliseringsslag.”