Finale avond van Curacao Tumbafestival 2014

De dertig finalisten voor het Tumbafestival Curacao van dit jaar zijn vannacht bekendgemaakt. Het loont om op de laatste dag van de kwalificatieronde op te treden. Alle zangers van GIO Fuertísimo, G-Spot en Tune zijn doorgegaan naar de finale morgen.

Dat betekent dat huidige Rei di Tumba Djuric ‘Djudju V’ Virginie het opneemt tegen onder anderen Darwin Gregg, Sharrel Denisia, Igmar La Reine, Johnny Cornelia, Jill Frans en Hunnely Felicia. Het is moeilijk om nu al de winnaar te voorspellen. Publieksfavorieten zijn: Heinrich ‘Rich’ Pieter, Amos Balentin, Djuric Virginie en Ike Jesurun.

De arrangementen van Gedion Chandler, die verantwoordelijk was voor alle arrangementen van G-Spot samen met Errol ‘Toro’ Colina (3 nummers) en Giancarlo Hernandez (1 nummer), sprongen er gisteravond uit. Dat GIO Fuertísimo een goede presentatie zou neerzetten was te verwachten. Rei di Tumba die zijn titel kwam verdedigen maakte een perfect beeld van Curaçao (e imagen perfekto) met de tumba die door Milangelo ‘Oko’ Dap is geschreven. Even bijzonder was de tumba van Ivanhoe ‘Skuri’ Willems, ‘Furuku tin trabou’. Het typische volksinstrument dat bij aguinaldo en gaita wordt gebruikt, maakte zijn entree in de tumbamuziek. Het instrument bestaat uit een pot met een vlies erover gespannen. Door het midden van het vlies wordt een stokje gestoken en vast gemaakt. Het stokje wordt in de hand genomen en met een wrijvende beweging in trilling gebracht, een soort strijkinstrument dus dat veelzijdig gebruikt kan worden. Mooi was hoe Reinier Lijfrock en Darwin Gregg hun tumba’s opdroegen aan hun arrangeur Jose ‘Uti’ Gregorio, die in het ziekenhuis is opgenomen en niet bij het festival aanwezig kon zijn.
Uitgeschakeld
Dat Maarten Schakel niet in de finale staat kwam als een verrassing voor mij. Zijn tumba was qua arrangement goed, de tekst was mooi en de paar keer dat hij uit de maat zong waren niet hinderlijk, eerder innemend. Toch oordeelde de jury anders en dat kwam niet omdat zijn optreden direct op YouTube te zien was. De tumba’s worden aan een aantal criteria getoetst. De jury kijkt naar tekst, melodie, intonatie, ritme en arrangement en of het nummer geschikt is voor ‘op straat’ tijdens de optochten, jump-ins en jump-ups. Volgens juryvoorzitter Carl Camelia is de beoordeling door de tien juryleden eerlijk verlopen. De geruchten dat Schakel strafpunten kreeg vanwege de video van Stobá di Tumba wijst hij van de hand. “Als zoiets wordt meegenomen in het stemmen dan had het eerst besproken moeten worden. Er is eigenlijk nooit met zoveel woorden een uitspraak over YouTube en sociale media gedaan. Het uitzenden van tumba’s tijdens het festival is een eeuwige discussie die dateert van dertig jaar terug. Wat mag wel en waar ligt de grens? De criteria waarmee wij werken worden in de algemene ledenvergadering van Amak bepaald”, zegt Camelia. De beschuldiging dat de jury vanwege Schakel’s ras bevooroordeeld is en hij daardoor de finale niet haalde, vindt Camelia erg. Veel woorden wil hij hier niet aan vuil maken. Zelf laat Schakel op zijn Facebook-pagina weten dat hij met zijn deelname een statement heeft kunnen maken : “Stobá di Tumba zijn wij, wij zijn Curaçao. Ons eiland is dushi, heeft zijn smaak en kleur door de verschillende ingrediënten. Meer dan zeventig verschillende nationaliteiten geven Curaçao ieder dag zijn smaak.”