Curacao heeft veel te bieden

Rate this post

Gussen en Verlinden hebben onlangs met hun team een week op het eiland doorgebracht waar ze na afloop met tevredenheid op terugblikken. Over het voornemen van de reisorganisaties om de pakketreizen aan te bieden, is in Nederland uitvoerig bericht. Het werd als een ‘frontale aanval op de dominante positie van TUI en ArkeFly’ op Curacao omschreven. De organisaties stellen als doelstelling te hebben ‘de reiziger een reis aan te bieden met een optimale prijs-kwaliteitverhouding, waarbij een gezonde concurrentie wordt nagestreefd’. De accommodaties die nu door de reisorganisaties worden aangeboden en die in Nederland reeds uitvoerig in advertenties gepromoot worden, zijn: Avila Hotel, Hilton, Blue Bay Resort, Livingstone Jan Thiel Resort en het Sunscape Resort. Uiteindelijk zullen de reisorganisaties op korte termijn in totaal acht accommodaties op het eiland aanbieden.

Gussen vertelt met enthousiasme dat er twee weken geleden gestart is met adverteren. Zo laat hij paginagrote advertenties zien, die reeds in de Volkskrant en de Telegraaf zijn verschenen. “Word verliefd op de parelwitte zandstranden, adembenemende duiklocaties en het kleurrijke straatbeeld van Curacao. Dompel onder in dit exotische paradijs en doe hetzelfde als wat de inwoners al generaties lang doen: ontspan! Ervaart u zelf welke schatten het eiland te bieden heeft!”, aldus een van de promotieteksten die de Nederlandse reiziger moeten verleiden om voor een vakantie op het eiland te kiezen. Ook Verlinden laat trots de folder van de groothandel Makro – makroXtra – zien waar op de voorpagina Curaçao als bestemming met een sfeervolle afbeelding belicht wordt.

Makro-leden
“De Makro-leden krijgen via Stipreizen, ofwel onze brands BBI Reizen en Cruise.nl speciale korting op reizen naar exotische oorden en nu dus ook naar Curacao. Er is dan ook extra aandacht aan Curacao besteed”, aldus Verlinden, die vertelt dat op deze wijze het bestand van meer dan een miljoen Makro-pashouders, de folder heeft ontvangen. “De Makro-leden zijn een interessante doelgroep van kapitaalkrachtige 45-plussers – uit het midden- en kleinbedrijf – die tijdens hun vakantie doorgaans zeer ondernemend zijn. Verlinden spreekt uit ervaring: “Curacao heeft behalve zon en zee, immens veel te bieden en wat we zien, is dat een huurauto bijna essentieel is om alles van het eiland te zien. Vandaar dat we sterk met de gedachte spelen om standaard een huurauto in de pakketreis aan te bieden.” Gussen vult aan dat het Corendon-klantenbestand voornamelijk gevormd wordt door gezinnen en het resterende gedeelte ook door 45-plussers. “Eigenlijk wil volgens mij wil iedere Nederlander weleens Curaçao ervaren, gezien de bestaande nauwe banden binnen het Koninkrijk”, aldus Gussen.

‘Geschrokken’
Verlinden, in het verleden directeur van reisbureau Kras, heeft het eiland ongeveer dertig maal eerder bezocht en stelt de bestemming Curacao ‘toentertijd te hebben geïntroduceerd bij Kras’. Verlinden die zich duidelijk op zijn gemak voelt op Curaçao reageert ook op eerdere uitlatingen over hun komst naar Curacao: “We zijn geschrokken van de recente opmerkingen van de heer Jacob Gelt Dekker over onze komst naar Curacao. Nu er na het wegvallen van OAD en Thomas Cook nog slechts één grote Nederlandse marktpartij Curacao aanbiedt, dreigt er een volledig monopolie te ontstaan en dat kan nooit goed zijn voor de hotelindustrie op Curacao. Op een markt van maar liefst 140.000 Nederlandse toeristen per jaar, is er naar onze mening meer dan genoeg ruimte voor meerdere grote aanbieders, ook in dezelfde hotels”, aldus Verlinden.

‘Soepele organisaties’
Verlinden stelt dat TUI ‘op dit moment bijna alle beschikbare accommodaties op het eiland aanbiedt’. “Een overlap is niet te voorkomen. Onze organisaties worden getypeerd als ‘discounters’ en de suggestie wordt gewekt dat dit slecht zou zijn. Wij vinden dit onjuist, aangezien wij organisatorisch ‘lean & mean’ ingericht (weinig overhead kosten, red.) zijn, kunnen wij goedkoper opereren. Daar is niets mis mee, waarom zou de consument te veel moeten betalen?” Ook verwijst hij naar het ‘zeer succesvolle zakenverleden van Gelt Dekker met Super Photo en Budget Rent a Car’. “Vandaar dat we over deze opmerkingen verbaasd zijn. Wij hebben bewust gekozen voor een kwaliteitsluchtvaartmaatschappij als KLM , en dus niet voor een eigen charter. We willen met onze merken en distributiekanalen iets toevoegen wat er nog niet is. Natuurlijk bieden we ook de reguliere arrangementen aan, zonder daarbij de aanzet te geven tot een prijzenslag”, aldus Verlinden. De reisorganisaties vullen aan ook grootse plannen te hebben die inspelen op het lokale golf- en duiktoerisme.

‘Exclusieve afspraken’
‘De frontale aanval’, samen met KLM, wordt dan ook ten stelligst ontkend. “De afgelopen week hebben we juist het tegenovergestelde ervaren. Een gezonde concurrentie, die er nu niet is, draagt bij aan het toerisme in het algemeen, en dat hoeft per definitie niet ten koste van de hotelindustrie te gaan. In het licht van het huidige scherpe aanbod van het 5-sterren Kura Hulanda Hotel & Spa – negen dagen inclusief vliegreis, transfers en hotel vanaf 689 euro – krijgen we sterk de indruk dat er juist behoefte is aan partijen die wat toevoegen. De opzienbarend lage prijs voor een dergelijk tophotel, waar wij tevergeefs hebben aangeklopt voor samenwerking, betekent dat er te weinig verkoopkanalen zijn. De prijs hiervan wordt uiteindelijk door de hotelindustrie betaald”, aldus Verlinden.

‘Welkom?’
Verlinden stelt tot slot dat dat ‘de opmerkingen van Gelt Dekker de reisbureaus aan het denken hebben gezet’: “Of een extra partij, die bereid is grote investeringen te doen, überhaupt welkom is en Curaçao zelf niet liever een monopolie wenst. Vanuit de hotelindustrie in het algemeen ervaren wij tot op heden gelukkig zeer positieve reacties. Maar als dit omslaat, onder andere door dit soort berichtgeving/reacties, dan zullen we daar conclusies uit moeten trekken. Of Curaçao gebaat is bij slechts één grote marktpartij wagen wij echter zeer te betwijfelen.” Zowel Gussen als Verlinden benadrukt ‘bijzonder goed te zijn opgevangen door de Curacao Tourist Board (CTB) en dat de contacten goed zijn’.